Kuninkaiden kulta ja puhuvat rummut
Luvut

Esi-isät afrikkalaisissa yhteisöissä
Afrikan vanhat kuningaskunnat
Kultaesineet vallan symboleina
Puhuvien rumpujen sanoma
Afrikan perintö uudessa maailmassa

EtusivulleOpettajan ohjeetTekijätLähdeluetteloLinkit  

Afrikan perintö uudessa maailmassa

Kysymykset luvun sisällöstä. Latinalaisen Amerikan afrikkalaisuus Afrikkalaisia jumalia Brasiliassa Rituaaliesineistön samankaltaisuus Orjakaupan juuret

Afrikkalaisia jumalia Brasiliassa

Kuva 1: Ghanalainen nainen meren rannalla homowo-juhlaa varten pukeutuneena. Ghana, Accra 1986. Kuva 2: Bahíalaisnainen Nossa Senhora da Conceicãon kanssa synkretisoidun Yemanján juhlassa. Salvador da Bahía, Brasilia 1963–72.

Latinalaiseen Amerikkaan tuotujen orjien työvoimaa tarvittiin erityisesti Brasilian siirtokunnan sokeriruokoplantaaseille, joita portugalilaiset hallitsivat. Sokerintuotannosta muodostui jo varhain Brasilian tärkein elinkeino, ja Bahía oli sen ydinalueita. Afrikasta tuodut orjat joutuivat mukauttamaan vanhat uskomuksensa siirtomaaisäntien katolisen uskonnon muottiin. Afrikkalaisessa jorubauskonnossa, samoin kuin kansanomaisessa katolisuudessa, korkeinta luojajumalaa pidetään etäisenä. Tavallisen uskovaisen on helpompi lähestyä hänen sijastaan alempia jumaluuksia. Afrikasta Brasiliaan tuodut orjat rinnastivat tietyt katoliset pyhimykset tiettyihin orixoihin eli jumaluuksiin. Esimerkiksi Kynttilänpäivän Neitsyt Mariaan yhdistetty Yemanjá, meren äiti on hedelmällisyyden ja perheonnen jumalatar sekä kalastajien ja merimiesten suojelija, ja Pyhään Lasarukseen yhdistetty Omolu on sairauksilta suojelija.

Kuva 3: Candomble-papittaria Yemanján juhlan aikana. Salvador da Bahía, Brasilia 1963–72. Pyhimysten mukaan nimettyjä mustien uskonnollisia seuroja perustettiin katolisten kirkkojen yhteyteen, kuten vuonna 1821 Barroquinhan seurakuntaan Salvadorissa perustettu Hyvän kuoleman sisarkunta. Bahían vanhin julkinen candomble-temppeli, Casa Branca perustettiin samojen Barroquinhan seurakunnan jäsenten toimesta. Seurat ja candomble-temppelit toimivat rinnakkaisina järjestelminä, mutta johtajat olivat usein samoja. Uskonnolliset seurat noudattelivat aluksi Afrikan maantieteellisiä tausta-alueita ja etnisiä ryhmiä. Oli angolalaisten ja heidän jälkeläisten seuroja, oli gege- tai ewe-miesten ja naisten seuroja nykyisen Beninin ja Togon alueelta. Vähitellen etninen alkuperä kuitenkin sekoittui. Candomble-temppeleissä käytetään vielä 2000-luvulla eri afrikkalaisia kieliä rituaalisina kielinä.

Vaikka candomble-uskonnon asema oli vielä pitkään vaikea, sen ylläpitämät suhteet Afrikkaan ovat säilyneet ja vahvistuneet 2000-luvulle tultaessa. Candomble on yksi brasilialaisista kansanuskonnoista. Tavalliset ihmiset käyvät candomble-temppeleissä hakemassa parannusta sairauksiinsa tai apua henkilökohtaiseen elämäänsä liittyvissä ongelmissa. Bahíalaisten elämässä Candomble näkyy kuitenkin keskeisimmin suurten kansanjuhlien aikana, kun tavalliset ihmiset osallistuvat candomble-papittarien ja katolisten pappien rinnalla suuriin kulkueisiin juhlien aikana.

Kuva 4: Umbanda-papitar Yemanjálle omistetun alttarin edessä. Brasilia 1963–72.

Seuraava alaluku >